vrijdag 2 december 2011

Feiten en fabels over stoppen met roken

Hallo lezers!

Allereerst hoop ik dat jullie allemaal hard op weg zijn om te stoppen met roken, en als je nog moet beginnen met stoppen dan ben je op mijn blog aan het juiste adres. Hieronder staat een overzicht van Feiten en Fabels over stoppen met roken. Lees het op je gemak maar eens door. Roken is makkelijk om mee te beginnen, maar stoppen hoeft zeker niet moeilijk te zijn!

Fabel: Een paar sigaretjes per dag, kunnen niet zoveel kwaad.
Feit: Roken is verslavend, in welke vorm of mate dan ook.

Fabel: “Als ik stop, kom ik heel veel aan.”
Feit: De gemiddelde gewichtstoename na het stoppen met roken is 2,5 kilo. Uit onderzoek blijkt dat ex-rokers dit kunnen verminderen door gebruik van nicotinevervangende hulpmiddelen; ze beperken het hongergevoel. Andere tips: Gebruik de tijd die je overhoudt door het wegvallen van de rookpauze voor een wandeling of het doen van oefeningen, vervang de beweging van het nemen van een trekje door het eten van fruit of een snack met weinig calorieën en drink 6 tot 8 glazen water per dag.

Fabel: “Ik rook al zo lang. Stoppen met roken heeft voor mij geen zin.”
Feit: Slechts 20 minuten na het stoppen met roken, is een daling van de bloeddruk te zien. Al na drie maanden begint het risico op een hartinfarct te dalen en verbetert de longfunctie. Stoppen met roken heeft dus altijd zin, ongeacht de leeftijd.

Fabel: “Met nicotinevervangers blijf ik verslaafd.”
Feit: Een rookverslaving heeft twee oorzaken:
de nicotine en de gewoonte. Nicotinevervangers zorgen ervoor dat de ex-roker zich eerst kan concentreren op het ontwennen van de gewoonte om vervolgens de nicotineverslaving geleidelijk af te bouwen. Zo hoef je niet twee verslavingen in één klap aan te pakken.Waar je wel rekening mee moet houden is dat de nicotine slechts 3% deel uitmaakt van je verslaving en dat je grootste zorg is om van je mentale verslaving af te komen.


Fabel: Ik ben te verslaafd. Stoppen zal mij nooit lukken.”
Feit: Stoppen met roken is erg lastig. Er zijn verschillende manieren om de kans op succes te vergroten, zoals met behulp van nicotinevervangers. Vraag om advies in uw omgeving of bij Stivoro en betrek vrienden en familie. Doorzettingsvermogen is het belangrijkste.
Veel rokers slagen niet bij de eerste poging, maar de aanhouder wint! Iedere stoppoging brengt je een stap dichterbij tot het worden van een ex-roker, blijkt uit onderzoek.

Fabel: “Ik rook light sigaretten dus loop minder risico’s.”
Feit: Er is geen gezonde manier van roken. Iedere keer als je een trekje van je sigaret neemt, inhaleer je meer dan 4.000 chemicaliën en tenminste 69 kankerverwekkende stoffen. Ongeacht of je light-sigaretten rookt.

Fabel: Stoppen met roken met behulp van nicotinevervangers is duur. Een pakje sigaretten is goedkoper dan bijvoorbeeld een doosje nicotinevervangers.
Feit: Stoppen met roken hoeft niet duur te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld aan de huisarts vragen wat voor u de opties zijn als u het niet al te breed heeft. Verder kun je je natuurlijk ook gratis inschrijven voor de vrijblijvende videoreeks. Op deze blog is daar een artikel over geschreven. Wil je je direct aanmelden? Klik dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
;